Kabin Basıncı Nedir? Uçakların Kabini Neden Basınçlandırılır? - Uçuş Raporu

Kabin Basıncı Nedir? Uçakların Kabini Neden Basınçlandırılır?

Kabin Basıncı Nedir? Uçakların Kabini Neden Basınçlandırılır?

Yerdeyken ve yaklaşık 17.000 feete kadar uçağın içindeki havanın basıncı kalkılan meydandaki basınca denktir. Ancak yüksek irtifalarda uçağın etrafındaki hava incelir. 40.000 feetlik bir uçuş yüksekliğinde uçağın içindeki basınç deniz seviyesinden 2300 metre yükseklikteki havanın yoğunluğuna eşdeğerdir. Sonuçta havadaki oksijen seviyesi normalden daha düşük olunca vücuttaki gazlar genişler. Fakat bu basınç sağlıklı yolcular için sorun teşkil etmez.

Kabin Basıncı Nedir? Uçaklar Kabini Neden Basınçlandırılır? - Uçuş Raporu
Kabin Basıncı Düşmesi Sonucu Oksijen Maskelerini Pilotlar İndirmiştir



Basınçlandırma ve havalandırmada kullanılan bir dizi sistem ve filtreden geçen hava, motorlardan temin edilir. Kalkıştan önce pilot, basınç ayarını uçulacak planlı seviyeye göre ayarlar. Kalkıştan sonra sistem, kabin basıncı ayarlanan seviyeye gelinceye kadar yavaş yavaş dışarı hava verir, inişe geçmeden önce ise basınç ayarını değiştirir ve yavaş yavaş içeriye hava alarak inilecek meydandaki basınca eşitler. Sonuçta kabindeki oksijen miktarı normalden nispeten düşük olacağından vücuttaki gazlar genişler, bu da rahatsızlık yaratabilir. Bu sebepten uzun uçuşlarda gaz yapıcı içecek ve yiyeceklerden uzak durmanız önerilir.

Peki Bunun İnsan Sağlığına Etkisi Nasıl Olmaktadır?

Bedensel bir hazırlığınız olmadan sizi Ağrı Da­ğı'nın zirvesine uçakla bıraktığımızda yaklaşık 30 dakika içinde bilincinizi kaybederdiniz. Eğer aynı şekilde sizi uçakla Everest tepesine çıkartıp bıraksaydık oksijen yetersizliğinden dolayı yaklaşık bir iki dakika içinde bilincinizi kaybederdiniz, hatta biraz daha kalırsanız ölümünüz de söz konusu. Ancak modern bir yolcu uçağıyla uçuş yaptığımızda 30000 ile 40000 feet arası yükseklikte yani Everest Dağı'ndan bile daha yüksek irtifalarda yolculuk etmekteyiz. Bu sebepten dolayı bu yüksekliklerde hayatta kalabilmemiz için uçak kabinindeki oksijen miktarının bir şekilde arttırılması gerekmektedir. Bunun için 2 yöntem mümkün olabilir; birinci yöntem uçağın kabinine sürekli olarak saf oksijen göndermektir. Tahmin edebileceğimiz gibi bu pek de uygulanabilir bir yöntem değildir. Diğer yöntem ise tıpkı bir balonu şişirir gibi kabine sürekli hava göndermek ve kabin içindeki havanın sıkışmasını, böylece kabinin basınçlanmasını sağlamaktır. Kabin­deki basınç artıp hava molekülleri sıkıştığında her nefeste daha fazla oksijen alabilir ve yolculuğumuzu rahatça tamamlayabiliriz. Modern yolcu uçaklarının kullandığı yöntem bu bahsettiğimiz ikinci yöntemdir.

Ayrıca kabin havasındaki nem oranı düşüklüğü nedeni ile ağız ve burnunuzda meydana gelebilecek rahatsızlıktan yolculuk öncesi ve sonrasında bol sıvı alarak kurtulabilirsiniz.

Daha sonraki yayınlarımızda görüşmek üzere, hoşça kalın!

Yorum Yazın

© Uçuş Raporu | Her Hakkı Saklıdır