Uçaklarda Kabin Sıcaklığı Nasıl Ayarlanır? - Uçuş Raporu

Uçaklarda Kabin Sıcaklığı Nasıl Ayarlanır?

Uçaklarda Kabin Sıcaklığı Nasıl Ayarlanır?

Uçaklarda Kabin Sıcaklığı Nasıl Ayarlanır? - Uçuş Raporu


Her yolcu uçağı uçuşu gerçekleştirmek için elektrik, basınçlanma, hidrolik gibi sistemlere ihtiyaç duyar. Tüm bu sistemler kendi içinde oldukça karmaşık bir yapıya sahip olmakla beraber ana kaynak çoğu zaman aynen otomobillerimizde olduğu gibi uçağın kendi motorlarıdır. 

Ana motorların çalışmadığı yerdeki durumlarda ise ya uçak kuyruk bölgesinde APU denilen bir yedek motoru çalıştırır ya da yanaşmış bulunduğu park yerinden elektrik ve hava alır. Uçuş yüksek irtifalarda, -45/-55 °C gerçekleşir. Bu nedenle uçak içinin yeteri derecede ısıtılması gerekir. Bunun için gerekli sıcak havayı da 400-500 °C sıcaklıkta çalışan motorlarımızdan ödünç alırız/sağlarız. Hatta motorlardan alınan sıcak ve basınçlı hava aynı zamanda uçağın kabin basınçlanması için de kullanılır.

Motorlardan hava kanalları vasıtası ile alınan sıcak hava dışarıdaki soğuk hava ile karıştırılarak yolcu havalandırma sistemine gönderilir. Kargo bölümlerinin de yeterince ısıtıldığı bu sistemi Air Condition yani Klima ya da İklimlendirme olarak da tanımlayabiliriz. 

Uçaklarda Kabin Sıcaklığı Nasıl Ayarlanır? - Uçuş Raporu


 Kokpitlerin dizaynına göre yolcuya verilen sıcaklığın ayarı manuel kontrol edilebildiği gibi otomatik dijital klima sistemi de olabilir. Yolcu kabini sıcaklığı manuel veya dijital olarak ortalama 21-22 °C civarında muhafaza edilir. Yolcu miktarına göre kabin içi sıcaklık ihtiyacı değişebilir. Yolcu az ise kabini daha fazla ısıtmak gerekebilir. Yine yolcu kabininin önünde ve arkasındaki sıcaklıklar da ayrı ayrı kontrol edilebilir ve istendiğinde soğuk kalan kabin bölgesinin sıcaklığı artırılabilir.


Yukarıda adı geçen APU tam olarak nedir?

Auxiliary Power Unit (APU), yani Yardımcı Güç Ünitesi manasına gelmektedir. Genel itibari ile kullanım alanları ise büyük uçaklar ve jetlerdir. Bazı kara taşıtları ve tren gibi yerlerde kullanılmaktadır. 

 Yolcu uçaklarında genel itibari ile APU'lar kuyruk bölümünde bulunmakta ve model, türüne göre değişiklik göstermektedirler. Küçük gaz türbinli motor olan APU aslında genel amacı uçağın ilk motoru çalışması sırasında gerek duyduğu basınçlı havayı sağlamaktır. Ancak bunun yanında APU'lar uçak kalktığı zaman herhangi bir elektrik arızası durumunda uçak için azami seviyede elektrik ihtiyacını da karşılamaktadır.

Uçaklarda APU nedir, ne işe yarar? - Uçuş Raporu


Yorum Yazın

© Uçuş Raporu | Her Hakkı Saklıdır